5.12.2016

Muotoilijan uusi työ on olla bisneksen paras kaveri

Opteam Luovan ja Ornamon yhteinen valmennusprojekti sai hienon huipentuman torstaina 1.12. Muotoilija on bisneksen paras kaveri -tilaisuudessa Helsingin Messukeskuksessa Slush-tapahtuman yhteydessä.

 

Opteam-MVH-tilaisuus.jpg

Tilaisuuden avasi Opteamin toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen.

JKurttila-Finlayson-tilaisuus-Opteam.jpg

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo Finlaysonin menestyksekkäästä uudistumisesta.

”Yritykset eivät muutu, mikäli muotoilijat eivät muutu – muotoilijat tekevät muutosta”, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila haastoi yleisöä. Kurttila näkee, että muotoilun on oltava yhteiskunnassa ja tässä ajassa kiinni. Muotoilijan pitää olla hereillä tarttumassa uusiin asioihin ja haaveilemassa suuria, sillä liialla järkeilyllä pilataan moni juttu.

LPyykkö-Alko-tilaisuus-Opteam.jpg

Alkon konseptipäällikkö Lilli Pyykkö kertoo luovan suunnittelun merkityksestä asiakaskokemuksen tuottamisessa.

Alkon uudistuneesta myymäläkonseptista vastannut konseptipäällikkö Lilli Pyykkö totesi, että muotoilu on kilpailukykytekijä yrityksille ja ulkoa ostettavan suunnitteluyhteistyön lisäksi yritykset hyödyntävät muotoilijoiden osaamista palkkaamalla heitä myös luoviin rooleihin vakituisesti. Itsekin aiemmin suunnittelutoimistossa palvelumuotoilun parissa toiminut Pyykkö esitti, että hyvä muotoilija osaa kiteyttää sanomansa ja kokeilla rohkeasti uusia juttuja, asiakasta kuunnellen. Sama pätee nykyisessä roolissa.

”Kaikki lähtee asiakasymmärryksestä, lisäksi pitää hyödyntää laajasti henkilöstön omaa osaamista suunnittelussa”, Pyykkö tiivisti.

PetteriK-DesignForumFinlan-SamuH-Framery-tilaisuus-Opteam.jpg

Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen ja Frameryn omistaja Samu Hällfors keskustelevat muotoilijan työstä.

Frameryn omistaja Samu Hällfors ja Design Forumin Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen olivat samoilla linjoilla siinä, että muotoilua eivät omista yksistään muotoilijat, vaan he toimivat tiiviissä yhteistyössä koko organisaation kanssa paremman asiakaskokemuksen tuottamiseksi. Muotoilutyön myymiseen Hällforsilla oli selkeä näkemys:

”Usein puhutaan siitä, että Suomessa ei osata myydä muotoilua. Itse näen, että me emme osaa tuotteistaa loppuun asti hienoja ideoitamme. Asiakkaalle pitää tehdä mahdollisimman helpoksi ostaa, huoltaa ja käyttää tuotetta. Meidän pitää huomioida koko asiakaskokemus.”

Kolinen muistutti vielä, että brändin identiteetin kiteyttäminen on välttämätöntä kun tavoitellaan kokonaisvaltaista asiakaskokemusta.
”Jos ydin on sekava, lopputulos on sekava, eikä erotu digitaalisen maailman hälinässä”, Kolinen viestitti.

SHeinanen-Ornamo-tilaisuus-Opteam-EYrjölä.jpg

Opteam Luovan asiakkuusjohtaja Elina Yrjölän haasteteltavana Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen.

Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen valotti puhuja- ja haastatteluosuuden lopuksi muutoksesta, jonka keskellä muotoiluala parhaillaan elää. Ala on historiansa suurimmassa murroksessa muotoilijan osaamisen laajentuessa uusille aloille. Valmistavan teollisuuden lasku ja palveluiden sekä digitaalisuuden nousu asettavat muotoilijoiden osaamiselle uusia vaatimuksia.  

”Tulevaisuuden muotoilija on moniosaaja ja muotoiluajattelun johtaja”, Heinänen tiivisti. Hän muistutti koulutuksen merkityksestä muotoilijan työn uudistamisessa:

”Meidän tulee varmistaa, että kouluista valmistuvat muotoilijat ovat laaja-alaisia osaajia, joiden näkemystä voidaan ostaa yli toimialarajojen.”

Tunnelmia-tilaisuus-Opteam.jpg

Valmennusprojektin muotoilijoita ja tilaisuuden vieraita keskustelemassa mm. muotoilutyön ostamisesta.

Opteamin ja Ornamon tilaisuus keräsi torstaina paikalle laajasti yritysten edustajia, muotoilualan vaikuttajia ja valmennusprojektiin osallistuneita muotoilijoita. Selkeä viesti osallistujilta oli, että tämän tyyppisiä tilaisuuksia ja keskustelua tarvitaan. Muotoilijan uusi työ on täällä.

 

 #muotoilijanuusityö #opteamluova

Opteam

Aiheet: Luova, opteam luova

Tilaa ajankohtaiset
artikkelit ja uutiset

Avainsanat

katso kaikki