15.12.2016

Wazaca teki myyntiennätyksen ja kirkasti visionsa Opteamin lisämyyntikoulutuksella

ravintola-ala Wazaca Wazaca Staff, kuva Mikko Uusitupa

Wazacan ravintolapäälliköllä Mikko Uusituvalla on vajaan parinkymmenen vuoden kokemus ravintola-alalta. Keväällä 2016 Uusitupa totesi, että hän haluaa kasvattaa ravintolansa lisämyyntiä ja esitti toiveen ääneen Opteamin Sami Lehtoselle.

”Henkilökuntamme on nuorta ja monelle ravintolamme on ensimmäinen ruokaravintolatyöpaikka, jossa asiakaspalvelun merkitys korostuu. Sen sijaan, että olisin lähtenyt paukuttamaan henkilökunnalle lisämyynnin merkitystä, halusin saada heidät itse innostumaan asiasta. Sami ymmärsi tämän heti ja lähti järjestämään meille räätälöityä lisämyyntikoulutusta”, Uusitupa kertoo.

Toukokuussa järjestetty kahden päivän myyntikoulutus osoittautui menestykseksi. Sen lisäksi, että Wazaca teki syyskuussa kaikkien aikojen myyntiennätyksen, henkilökunnan asennoituminen lisämyyntiin muuttui täysin. Uusituvan mukaan työntekijät olivat jo ensimmäisen päivän jälkeen erittäin innostuneita ja ideoivat itsenäisesti uusia lähestymistapoja asiakaskontaktitilanteisiin.

YHTEISTYÖLLÄ HUIPPUTULOKSIIN

”Koulutus oli juuri oikealla tavalla suunniteltu ja se haastoi nuoret työntekijämme miettimään, miten tarjota tuotteitamme asiakkaille esimerkiksi tarinoiden ja mielikuvien avulla. Myös se, että koulutus järjestettiin ravintolaympäristömme ulkopuolella, osoitti Opteamilta ammattitaitoa koulutusten järjestämisessä. Yhteistyömme on aina toiminut loistavasti ja tämä osoitti sen toimivan erinomaisesti myös molempiin suuntiin”, Uusitupa kertoo.

Myös Opteamin Sami Lehtonen korostaa yhteistyön merkitystä ja asiakkaan vahvaa sitoutumista koulutuksen suunnitteluun ja läpivientiin.

”Mikolla oli selkeä tavoite parantaa Wazacan lisämyyntiä ja me halusimme löytää tähän ratkaisun. Opteamilla on pitkä kokemus ravintolapuolen työntekijöiden työnvälityksestä, rekrytoimisesta, kouluttamisesta ja henkilöstöpuolen asioiden kehittämisestä. Halusimme tarjota asiakkaallemme räätälöidyn koulutuksen, joka hyödyntäisi laajemmin tätä osaamista ja vastaisi konkreettiseen tarpeeseen”, Lehtonen toteaa.

Uusituvan mukaan koulutus ei pelkästään parantanut lisämyyntiä, vaan johti myös ravintolan vision kirkastamiseen työntekijöiden sanoin:

”Wazaca tarjoaa parasta kokemusta asiakkaille –  kokemusta, joka ei unohdu.”

Wazaka >>

-- --

TUTUSTU REFERENSSITARINOIHIMME

Opteam

Aiheet: lyhytkoulutus, Ravintola-ala, Ravintola ja hotelli, työntekijät

Tilaa ajankohtaiset
artikkelit ja uutiset

Avainsanat

katso kaikki