Blogi ja ajankohtaista

Työelämän ja henkilöstöalan näkökulmat ja uusimmat tuulet Opteamin asiantuntijoiden kynästä.
7.3.2017

Psyykkinen valmennus vauhdittaa matkaa kohti tavoitteita

Opteamin blogin vierailijabloggaaja kilpapurjehtija Oskari Muhonen kertoo henkisen valmennuksen merkityksestä omassa harjoittelussaan ja tavoitteiden saavuttamisessa. Oskari voitti tammikuussa Sailing World Cup Miamin mitalilähdön. Lämpimät onnittelut, Oskari!

-- --

Huippu-urheilussa kuten muutenkin elämässä on tärkeää ymmärtää ja tuntea omaa mieltään. Psyykkinen valmentautuminen onkin mielestäni tärkeä osa huippu-urheilua. Oman mielen tunteminen korostuu erityisesti suuren paineen alla toimiessa. Kuinka usein ollaankaan kuultu urheilijoilta jo legendaariseksi käynyt lausahdus ”kasetti ei kestänyt”. Tämä lopputulos pyritään välttämään psyykkisellä valmentautumisella.

Psyykkisen valmennuksen rooli harjoittelussa

Psyykkisestä valmennuksesta on myös hyötyä kilpailuun valmistautumisessa ja harjoittelussa. Esimerkiksi mielikuvaharjoitteet tehostavat harjoittelua ja auttavat kilpailuun valmistautumisessa. Olenkin huomannut, että mielikuvaharjoittelun avulla pystyn kehittymään itse lajissa tehokkaammin. Olen kuluneen vuoden aikana käynyt mielikuvaharjoittelun avulla lähtöjä läpi satoja kertoja ja ne ovatkin kehittyneet huomattavasti myös ”oikeassa elämässä”.

Tätä positiivista kehitystä tukee myös monet tutkimukset, joiden tulosten perusteella tehokkainta on harjoitella sekä mielikuvaharjoittelun avulla, että itse suoritusta toistamalla.

Yksi purjehduslähtö kestää noin yhden tunnin ja lähtöjä on tavallisesti kaksi päivässä. Purjehdus on erittäin taktista, fyysisen vaativuuden ohella. Tämän vuoksi kilpailuhetkellä on tärkeää pitää fokus itse kilpailussa ja " nyt hetkessä” fyysisestä rasituksesta huolimatta. Tavoitteenahan olisi aina päästä flow-tilaan, jolloin kaikki sujuu kuin rasvattu, mutta tämä ei aina ole mahdollista. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että pystyy huomaamaan, jos ja kun mieli jossain vaiheessa lähtee seikkailemaan. Tämän jälkeen fokus on helppo palauttaa takaisin olennaiseen. Niinpä kuten fyysistäkin kuntoa, myös mentaalista kuntoa tai kapasiteettia täytyy harjoitella.

Menestyksen portailla edetään askelMA kerrallaan kohti tavoitteita

Tärkein tavoitteeni seuraavan neljän vuoden aikana on Tokion olympialaiset vuonna 2020. Tätä varten tein yhdessä mentaalivalmentajani Melina Niemen kanssa itselleni menestyksen portaat, jotka kiteyttävät tärkeimmät asiat olympiadin varrella.

psyykkinen valmennus Oskari Muhonen

1. askelma: Yhdessä menestytään

Ensimmäinen askelma ”Yhdessä menestytään” korostaa tukiverkon ja treeniryhmän merkitystä matkalla olympialaisiin. Kenestäkään ei ole yksin tullut olympiavoittajaa, joten on tärkeää koota ympärilleen hyvä ryhmä, joka mahdollistaa menestyksen.

2. askelma: Vahva, voimakas ja nopea

Hyvä tukiverkko tai treeniryhmä ei kuitenkaan yksin takaa menestystä. Tärkeää on myös oma työ ja se, että kehitetään oikeita asioita kehon sekä aivojen palautumista unohtamatta. Seuraava kohta menestyksen portaissani onkin ”Vahva, voimakas ja nopea”. Tähän kohtaan kiteytyy mentaalisen vahvuuden, fyysisen voimakkuuden ja nopeuden merkitys. Tässä vaiheessa on tarkoitus juuri työstää näitä ominaisuuksia mahdollisimman hyvälle tasolle. Muita tärkeitä asioita tähän vaiheeseen liittyen on esimerkiksi levon ja ravinnon merkitys.

psyykkinen valmennus Oskari Muhonen

3. askelma: Kuuntele, kokeile ja kehity

Lähes jokaisella ihmisellä tuntuu olevan vahva mielipide moneen asiaan ja monet tuntuvat tietävän kaikesta kaiken. Elämässä tuntuukin satelevan neuvoja aina astianpesukoneen täyttö tavasta vastakäännöksen loppupumppauksen tekniikkaan. Kehityksen kannalta on hyvä ymmärtää, että jokaisessa turhassakin neuvossa voi olla totuuden siemen, mutta hyvältäkin kuulostava neuvo voi olla tarkemmin pohdittuna aivan järjetön.

Lopulta kaikkien neuvojen ja ohjeiden suodattaminen ja jalostaminen on urheilijan itsensä tehtävä. Tämän vuoksi minun menestyksen portaiden kolmas kohta onkin ”KKK”, eli kuuntele, kokeile ja kehity. Minun mielestä näitä kaikkia neuvoja on tärkeää kuunnella. Kuulemisen jälkeen niitä voi pohtia ja kokeilla. Jos ideat toimivat niitä voi alkaa harjoittelemaan ja oppia niistä. Ja jos ne eivät toimi, ne voi hylätä – kokeilemalla ei ainakaan menetä mitään.

4. askelma: viimeistely

Neljännessä ”viimeistely” vaiheessa eri osa-alueet aina taktiikasta ja vauhdista mentaaliseen vahvuuteen yhdistetään ja niistä luodaan eheä kokonaisuus. Eheän kokonaisuuden luominen on tärkeää, sillä muutamat hyvät palat yksinään eivät paljoa lämmitä, jos niistä ei pysty luomaan eheää kokonaisuutta. Esimerkiksi hyvä vauhti ei paljoakaan lämmitä, jos sitä ei voi käyttää taktiikassa hyötynä.

5. askelma: Nauti matkasta

Viides ja viimeinen vaihe on ” nauti matkasta”. Kun aiemmat portaat on käyty läpi, voidaan vain nauttia matkasta, työn hedelmistä ja katsoa mihin ne riittävät. Hyvä itseluottamus ja uskallus menestyä luovat voittaja-fiiliksen, joka johtaa tavoitteeseen – olympiakultaan.

-- --

Oskari on tehnyt yhteistyötä Opteamin valmentajan ja yrittäjän Melina Niemen kanssa, joka on toiminut Oskarin mentaalivalmentajana. Melinalla on pitkä kokemus valmentamisesta sekä kilpaurheilussa että yritysmaailmassa.

Oskari Muhonen

Oskari Muhonen

kilpapurjehtija

Aihealueet: Henkilöstön kehittäminen, Blogi

Olemme koonneet asiantuntijoidemme vinkit ja käytännön neuvot onnistuneen valmennuksen suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan.

henkilöstövalmennus

Tilaa
blogikirjoitukset

Avainsanat

katso kaikki